torsdag 3 maj 2012

Mötesrapporter

Sitter på ett X 2000 tåg mellan Alingsås och Stockholm, på
väg upp till Södermalmskyrkan för att undervisa på ledarakademin under några
dagar. Vilken förmån att få möta hungriga, törstiga och motiverade elever.
Vilken underbar tid vi lever i. Våren i full blom, ett
fantastiskt vackert landskap susar förbi utanför tågets fönster. Det är
verkligen en härlig tid i Sverige.
Dessutom upplever vi en helt underbar tid i landet. Det
blåser andliga vårvindar. Vi har gått in i en ny tid. De första månaderna av
detta år har varit fantastiska. Det är en sådan förmån att få tjäna Gud nu, att
få bygga församling, att få resa i landet. En del av rapporter från våra möten
har ni redan läst på bloggen men här kommer ytterligare lite seger rapporter.
Under en helg i Mars var jag i Nya Korskyrkan Boden och
predikade. Gud var där, den helige Ande verkade och hans ord gick ut med
uppenbarelse, till uppmuntran, undervisning och inspiration. Många fick möta
Gud genom profetiska tilltal och Herrens kraft. Efter fyra möten i Boden reste
vi sedan under söndag eftermiddag upp till Gällivare, en resa på ca. 20 min,
för att hålla ett möte i en härlig församling, som består av människor från
många olika kulturer. Församlingen hade varit i fasta och bön över ett år och
många hade mött Gud till frälsning. Som du förstår var det inte svårt att
predika i den miljön, som var kraftigt uppluckrad i bön. Predikan skulle tolkas
till engelska, men smörjelsen var så påtaglig så att jag predikade både på
svenska och engelska om vartannat. Tolken hade fullt upp att växla mellan
språken. Vi fick ett starkt möte med underbar Gudsnärvaro och många tog
avgörande beslut i sina liv, att följa Jesus helhjärtat.
Mötet i Gällivare slutade på ett underbart sätt för mig. På
väg ut ur mötessalen kommer en ung man och kvinna emot mig, de var från Iran.
Mannen tar min hand och böjer sina knän framför mig och säger: ”kan du be för
oss, vi vill överlåta våra liv till Jesus och följa honom”. Vad fantastiskt, att få be för ett par från
Iran och leda dem fram till Jesus. Väl ute i serveringslokalen fastnar mina
ögon på en äldre man som sitter mitt i folkhavet, med en kopp kaffe. Jag kan se
Herrens välbehag över honom och lämnar mitt kaffe för att gå fram till honom
för att förmedla ett ord från Herren. Det visar sig att han är från Afghanistan
och han kan varken svenska eller engelska. En ung man tolkar samtalet mellan
oss och jag får förmånen att be också för honom. När vi är färdiga tar han sina
händer om mina kinder, han kysser mig på båda kinderna, håller hårt om mitt ansikte
och tittar djupt in i mina ögon och säger: ”Familj, du är min familj”.
Första
söndagen i april hade jag förmånen att få predika i Södermalmskyrkans båda
söndagsmöten. Första mötet var välbesökt och i det andra mötet var det nästan
fullsatt.
Mötena präglades av stark lovsång, spontanitet, glädje och fest. Helt
underbart att predika o betjäna i det profetiska. Predikan handelade om ”Den
övernaturliga församlingen”. 26 döptes, 6 personer blev frälsta. Vilken glädje,
vilken fest, vilken förmån att få tjäna Gud. Södermalmskyrkan är en starkt
smord och framgångsrik församling. Ett exempel i landet.
Under påskhelgen hölls påsk konferens i Korskyrkan Alingsås. Gästande
talare var Hans Augustsson från Josua i Gamleby. Han predikade två möten på
långfredagen, med stor skärpa och humor, ett budskap som var pricksäkert och
profetiskt. Långredagens möten
avslutades med en betjäning och Herrens måltid. På eftermiddagen hölls också en
härlig Barn matiné, med underbara vänner från Centrumkyrkan i Kinnarp.

Påskafton blev en härlig
kväll i Korskyrkan Alingsås. Konserten med våra sångare, musiker o Eva M var
fantastisk, påsk budskapet presenterades på ett lysande sätt. Efterföljande
bankett med underbar mat, tillagad av församlingens egna kockar, härlig
gemenskap och samtalet mellan Hans Marklund och Göran Duveskogs medverkan var
lysande.
Påskadagen innehöll tre
möten. Först ett möte med Göran Duveskog. Göran predikade som vanligt med stor
klarhet och stark skärpa. Vid eftermiddagens Israelmöte fick Hans Marklund
hoppa in på kort varsel för att predika i stället för Göran Duveskog. Ämnet för
predikan var ”Guds övernaturliga handlande med Israel och församlingen”. Vid kvällsmötet samt vid avslutningsmötet predikade Mikael
Ahlvén på sitt evangelistiska sätt, två underbara och inspirerande
predikningar.
Två dagar efter
påskkonferensen hade Eva och jag förmånen att resa till Israel. Vi tillbringade
tre dagar i Jerusalem, där vi hade möjligheten att upptäcka nya spännande saker
och lära oss mer inför kommande resor. Vi avslutade resan med tre härliga dagar
i den vackra staden Netanya, solade, badade och träffade underbara vänner i
Israel.
Under april har jag också
haft förmånen att besöka Centrumkyrkan i Kinnarp, en kär och älskad församling
som Eva och jag har förmånen att få betjäna. De är så hungriga efter Gud och
det är alltid lika härligt att få möta dem.
Sista helgen i april besökte
jag Byrsta Missionskyrka för en helgserie. Vi upplevde fantastiska möten, med
starka nedslag av den helige Ande. Lördag kvällens möte blev speciellt. Många
blev andedöpta och flera bröt igenom i tungotal. En man som fått diagnosen ALS
upplevde ett starkt ingripande av Gud. Han släpper taget och reser sig upp på
sina obrukbara ben och börjar gå på stapplande steg. En Ande av tro blir
förlöst och flera sjuka mötte Guds helande kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.